גלגולה של שפה

תוכן הפעילות

השפה היא הגשר התרבותי שעליו מובלת כל ההיסטוריה התרבותית, הלשונית והמדעית. היא בעצם מערכת המאפשרת לנו לתקשר עם מה שקדם לנו, עם מה שהתרבות שלנו, הצליחה לצבור במהלך כל הדורות. את ההיבט התרבותי אנו צריכים לשמר.

בצד העיסוק במאפייני השפה כדאי גם לעסוק במסרים שאנו מעבירים באמצעותה.

ביחידה “העברית המתחדשת” הילדים יחקרו את העברית בעצמם וירחיבו את הידע המטא-לשוני שלהם. בחלק הראשון, הם יתבוננו במבנה המילים, יתנסו ביצירת מילים חדשות ויחקרו את חוקי השפה. בחלק השני, שעוסק במשלבי השפה, הילדים יכירו את מאפייני המשלבים השונים (משלב גבוה, בינוני יומיומי, וסלנג) ואת השימוש בהם בהתאם להקשר ולשותפי השיח. נסיים את היחידה בפעילות משחקית אשר חוגגת את העברית

קישור ליחידה:העברית המתחדשת

מהלך ההוראה

חוקרים את העברית שלנו

בשיעור נקרא את הטקסט “לדבר עברית”  העוסק בנושא תחיית השפה העברית. ובעזרת דפי הפעילות שביחידה נעזור לתלמידים להבין את הטקסט ברובד הגלוי וברובד המשתמע
איך מילים בנויות – חקר מבנה המילה על בסיס מוספיות, הלחמים ושורשים ומשקלים
אנחנו ממציאים – המצאת מילים בעברית. הילדים יתנסו גם הם בהמצאת מילים חדשות בעברית לכלים מומצאים או יעברתו שמות של מקומות וחפצים.

הצעה:להכין ביחד עם סבא/סבתא מילים שהיו מדוברות/מוכרות בעבר ואינן  כיום.

הצעות להרחבת הפעילות בקישורים הבאים:

איך מחדשים מילים?

בול העברית ותאור התפתחותה של השפה

העברית והתפתחותה במהלך הדורות

שלבים לבניית משחק

באחריות המורה

חשיפה לנושא

הגדרת המטרות ומס’ השיעורים

הוראה-ללמד את מאפייני המשלבים השונים (משלב גבוה, בינוני יומיומי, וסלנג) ואת השימוש בהם בהתאם להקשר ולשותפי השיח.

ללמד את התלמידים להתבונן במבנה המילים ולזמן התנסות ביצירת מילים חדשות וחקר חוקי השפה.

באחריות התלמידים

לארגן את המידע

להציג את המידע באמצעות הכנת משחק.

תוצר מצופה

הכנת מאגר מילים מומצאות בעברית ומילים שהיו מוכרות בעבר ואינן מדוברות כיום.
הכנת משחק מסכם.

מספר שיעורים

3-4

הקשר מעגל השנה

שבוע השפה העברית/במהלך השנה

חיפוש במאגר הפעילויות

בחרו שכבת גיל ונושא רצוי
  • שכבת גיל

  • נושא במעגל השנה

דילוג לתוכן