הפיוט

תוכן הפעילות

מהו פיוט? האם הוא תפילה? שירה? שירת קודש? מהם מאפייניו?
כיצד נפגשים יחד מלים, מנגינה, פייטן, קהל, הזמן בו מושר הפיוט ואלפי שנות היסטוריה?
נשמת הפיוט היא אותה התאמה בין מילים למנגינה, וההקשר – הזמן מיוחד בו הוא מושר. הפיוט מבקש שישירו אותו, שיתאחדו דרכו עם הזיכרון היהודי לדורותיו.
נשאל את סבא וסבתא,מהו הפיוט האהוב עליהם?כיצד שרו אותו בארץ מוצאם?מה הוא מזכיר להם?

מהלך ההוראה

1.נכין בכיתה פינה להצגת ספרים מהמקורות היהודיים: סידור תפילה, ספרי מחזור למועדי ישראל ,לימים הנוראים, הגדה של פסח ועוד…
2.נזמין את התלמידים לעיין בספרים ולאתר את הפיוטים
3.נבחן את הנושאים שבהם עוסקים הפיוטים, כגון פרשת שבוע, חגים, מעגל החיים, גלות וגאולה ואירועים מיוחדים.
4.נסביר לתלמידים את המילים הקשות (ואמצעים אמנותיים) כגון: אקרוסטיכון, חריזה, רמיזה, שיבוץ, מצלול ועוד..
5.ננתח עם התלמידים את הפיוט 
6.נקריא את הפיוט בקריאה מוטעמת,(ניתן להשמיע הקלטה של הפיוט)
7.נשיר עם התלמידים את הפיוט בלחנים המוכרים להם
8.נראיין את סבא/סבתא-מהו הפיוט האהוב עליהם ומדוע?

באחריות המורה

לחשוף את התלמידים לפיוטים
ללמד את מאפייני הסוגה “פיוט”
הוראת הסוגה: ראיון על סוגיו קידום מיומנות שאילת שאלות

באחריות התלמידים

לראיין את סבא/סבתא

הצגת תוצר כתוב:”הפיוט המשפחתי”

תוצר מצופה

דיווח בכתב/בע”פ

מספר שיעורים

2-3

הקשר מעגל השנה

סביב חגי ישראל

חיפוש במאגר הפעילויות

בחרו שכבת גיל ונושא רצוי
  • שכבת גיל

  • נושא במעגל השנה

דילוג לתוכן