הפיוט

תוכן הפעילות

מפגש עם טקסטים מהמקורות היהודיים (הישג מס 7 בת”ל),הוא רכיב חשוב ומשמעותי בבניית המאגר התרבותי-לשוני של התלמיד. הם מחזקים את רגשות ההשתייכות הלאומית והקהילתית, התרבותית והחברתית ותורמים לעיצוב הזהות האישית.

זאת ועוד, לקריאה במקורות תרומה נכבדה לחינוך הלשוני, מכיוון שהקריאה בטקסטים אלה מפגישה את הקוראים עם שימושים ייחודיים בלשון על רבדיה ההיסטוריים ומצריכה מיומנויות ייחודיות להבנת הטקסטים.

לפניכם, מספר הצעות לפיוטים לבחירתכם. ניתן לבחור מהמוצע בקובץ זה או לבחור פיוטים על פי
רצונכם/ בחירתכם.
מטרת העיסוק בפיוטים, בשיעורי העברית, היא החיבור לטקסטים מארון הספרים היהודי, בדגש על
התוכן, ההיבט הרגשי וההיבט הדתי.
הפיוטים כתובים בשפה גבוהה, ולכן יש צורך בהנגשתם , ע”י המורה, טרם חשיפתם לתלמידים. כלומר,
להסביר במילים את מהות הפיוט, תוכנו ושימושו, תוך הסבר של אוצר המילים.
שימו לב – לא חייבים לבצע את כל הפעולות המוצעות. הפעילו שיקול דעת בבחירת המשימות והתאמתן
לרמות השונות של התלמידים בכיתתכן.

מהלך ההוראה

  • נכין בכיתה מדף או שולחן לצורך הצגת ספרים מהמקורות היהודיים: סידור תפילה, ספרי מחזור למועדי ישראל ,לימים הנוראים, הגדה של פסח ועוד…
  • נזמין את התלמידים לעיין בספרים ולאתר את הפיוטים
  • נבחן את הנושאים שבהם עוסקים הפיוטים, כגון פרשת שבוע, חגים, מעגל החיים, גלות וגאולה ואירועים מיוחדים.
  • נסביר לתלמידים את המילים הקשות ואת המוטיב המרכזי  ואת האמצעי האומנותי כגון: אקרוסטיכון, חריזה, רמיזה, שיבוץ, מצלול ועוד..
  • ננתח עם התלמידים את הפיוט ,נזהה את נושא הפיוט,את הקשר שבין המוען לנמען(הקב”ה).
  • נקריא את הפיוט בקריאה מוטעמת,(ניתן להשמיע הקלטה של הפיוט)
  • נשיר עם התלמידים את הפיוט בלחנים המוכרים להם,שימו לב, נשמת הפיוט היא אותה התאמה בין מילים למנגינה, וההקשר – הזמן מיוחד בו הוא מושר. הפיוט מבקש שישירו אותו, שיתאחדו דרכו עם הזיכרון היהודי לדורותיו.
  • לראיין את סבא/סבתא-מהו הפיוט האהוב עליו ולמה?

באחריות המורה

  • לחשוף את התלמידים לפיוטים
  • ללמד את מאפייני הסוגה “פיוט”
  • הוראת הסוגה: ראיון על סוגיו קידום מיומנות שאילת שאלות

באחריות התלמידים

לראיין את סבא/סבתא הצגת תוצר כתוב:”הפיוט המשפחתי”

תוצר מצופה

דיווח בכתב/בע”פ

מספר שיעורים

2-3

הקשר מעגל השנה

סביב חגי ישראל

חיפוש במאגר הפעילויות

בחרו שכבת גיל ונושא רצוי
  • שכבת גיל

  • נושא במעגל השנה

דילוג לתוכן