כותבים מכתבים לחיילים ולאנשי כוחות הביטחון

תוכן הפעילות

המכתב האישי הוא תת-סוגה בעלת מאפיינים מיוחדים הנובעים מההקשר, המטרה, המוען והנמען. סוגי המכתב שונים, אך המשותף לכולם הוא היותם מעין שיחה כתובה, שיחה שבה פונה הכותב (המוען) אל מקבל המכתב (הנמען).

בפעילות זו נעודד את התלמידים לכתוב מכתבי תודה, הערכה, תפילה, חיזוק והעצמה לחיילי צבא הגנה לישראל ולאנשי כוחות הבטחון.

נמליץ לתלמידים לשבץ ביטויים מוכרים מהתפילה או מתהילים כגון:

“מי שברך את אבותינו…” “יהי רצון…”, “עושה שלום במרומיו…”, “ה’ ישמור צאתך…” ועוד ..

מהלך ההוראה

  1. שיח על המשמעות של שליחת מכתבים לחיילים ולאנשי כוחות הבטחון. המטרה היא לגייס את התלמידים למשימה מתוך חיבור רגשי והעצמה של תחושת המסוגלות של התלמידים לתרום ולעשות למען החיילים. ניתן להקרין דוגמאות אותנטיות ממלחמת חרבות ברזל: חיילים מקריאים מכתבים שקיבלו מילדים, אין דברים חמודים כאלו – החיילים שלנו מקריאים מכתבים שילדים שולחים להם, תמונות של חיילים עם מכתבים, המכתב המרגש ששלח הילד נתנאל לחיים נתנאל,
  2. הנחיית התלמידים לקראת תשאול של סבא וסבתא אודות זכרונות מתקופת מלחמה והאם היה שימוש במכתבים לקשר עם החיילים.
  • איזו מלחמה? לציין שנים
  • מי מבני המשפחה היה מגוייס?
  • האם שלחו/קיבלו גלויות?
  • אלו עוד דרכי תקשורת היו עם החיילים?
  • אלו רגשות התעוררו עם קבלת/שליחת הגלויה?
  1. לאחר שהתלמידים מבצעים את המשימה בבית אפשר להציע לתלמידים שרוצים לשתף במה ששמעו מסבא וסבתא.
  2. כותבים מכתבים לחיילים – דנים עם הילדים על תוכן המכתב שמטרתו לעודד ולחזק את החיילים וכוחות הבטחון. זו הזדמנות לחזק את ההיבט האמוני ולציין במכתב שאנו מתפללים לשלומם והצלחתם של החיילים. נמליץ לתלמידים לשבץ ביטויים מוכרים מהתפילה או מתהילים כגון: “מי שברך את אבותינו…” “יהי רצון…”, “עושה שלום במרומיו…”, “ה’ ישמור צאתך…” ועוד.
  • נזכיר לתלמידים את מבנה המכתב: ציון ב”ה או בס”ד, הפנייה והברכה בתחילת המכתב, תאריך כתיבת המכתב, גוף המכתב המכיל לעתים קרובות פתיחה וסיום, חתימה וברכה בסוף המכתב.
  • אפשר להציע לתלמידים להעזר בסבא וסבתא ולנסח יחד מכתב ולבחור איתם ציטוט מהתפילה או מתהילים.
  • במידה והכתיבה מתבצעת בכיתה חשוב להציע לתלמידים לכתוב טיוטה ולאחר מכן להעתיק למכתב עצמו. חשוב לחזור על מוסכמות הכתיבה שכן כדי שהחייל יוכל לקרוא חשוב שהכתב יהיה קריא: הקפדה על עיצוב האותיות, רווח בין מילים וכו’.
הערה: אפשר לשנות את סדר הפעילות ולרכז את כל השיח והפעילות עם סבא וסבתא בשלב אחד.

באחריות המורה

לגייס את התלמידים למשימה כחלק מהתרומה שלהם לחיילים ולאנשי כוחות הבטחון

ללמד את התלמידים אודות כתיבת מכתב אישי ומאפייניו הייחודיים

לעודד את התלמידים לשתף את סבא וסבתא בפעילות

לדאוג לשליחת המכתבים לחיילים או אנשי כוחות הבטחון.

באחריות התלמידים

לשוחח על הנושא עם סבא/סבתא/מבוגר במשפחה.

לכתוב מכתב

תוצר מצופה

כתיבת מכתב לחייל

מספר שיעורים

2

הקשר מעגל השנה

לאורך השנה

חיפוש במאגר הפעילויות

בחרו שכבת גיל ונושא רצוי
  • שכבת גיל

  • נושא במעגל השנה

דילוג לתוכן