שרים לך ירושלים מדור לדור
במסגרת הלמידה על יום ירושלים מוצעת יחידה זו העוסקת בשירי ירושלים בשילוב תוכנית “דור לדור”.
במהלך הדורות נכתבו שירים רבים על ירושלים המבטאים את הקשר העמוק אליה. ביחידה המצורפת נתמקד ונעמיק בשיר אחד “על כפיו יביא”.
השיר יילמד בדגש ערכי וספרותי ובפעילות המשלימה התלמידים יפגשו את סבא-סבתא לשיח ולפעילויות משותפות.
- בית ספר: צוות ההדרכה לחינוך לשוני
שבוע הספר: חגיגה של קריאה עם סבא/סבתא
לקראת שבוע הספר, אנו מציעים לעודד פעילויות קריאת ספרים בבית -הספר ובבית, בעיקר לקראת החופש הגדול שמזמן מפגשים עם סבא וסבתא ובני משפחה אחרים.
הקריאה המשותפת יוצרת מרחב אינטימי שבו ניתן לשתף רגשות, מחשבות וחוויות.בנוסף, קריאת ספרים משותפת יכולה להפוך למסורת משפחתית המעוררת זיכרונות משותפים נעבור הסבא והנכד.
ביחידה זו נציג מס' הצעות לפעילות משותפת של נכד וסבא/סבתא סביב קריאת ספרים.
- בית ספר: צוות ההדרכה לחינוך לשוני
- ישוב: מדריכות עברית
ארבעת הבנים
המצווה לספר בליל הסדר את סיפור יציאת מצרים היא מהמצוות החשובות בחג הפסח. התורה מצווה "והגדת לבנך ביום ההוא לאמר, בעבור זה עשה ה' לי בצאתי ממצרים" (שמות י"ג, ח'). אחד הטקסטים המרכזיים בהגדה המסייע בקיום מצווה זו הוא "ארבעה בנים".
המדרש ארבעת הבנים מזמן חקר על כל בן במדרש ובנוסף מאפשר להסיק מסקנות ותובנות על כל הבנים יחד.
ביחידה זו הנכם מוזמנים ללמד את הילדים לחקור את תוכן הדברים,את המסרים הערכיים והלימודיים הנגזרים מהטקסט ולחבר את הנושא לתכנית "דור לדור".
- בית ספר: צוות ההדרכה לחינוך לשוני
תחפושות, אז והיום-מה הדמיון?מה השוני?
"משנכנס אדר מרבין בשמחה"...
חג הפורים ידוע כחגם של הילדים. "ומשנכנס אדר, מרבים בשמחה" אך אין ספק כי בעשורים האחרונים, השמחה וחגיגת הפורים, השתנו מאוד, מכפי שהחג נחגג בעבר.
אז איך הסבים והסבתות שלנו התחפשו? איך אנחנו- דור ההורים חגגנו את הפורים ואיך זה נראה היום בחוויה של הילדים שלנו?
אנו מציעים לכם ללמד את התלמידים את מיומנות ההשוואה וליישם זאת באמצעות השוואת מנהג התחפושות בעבר וכיום.
- ישוב: מדריכות עברית
כותבים מכתבים לחיילים ולאנשי כוחות הביטחון
המכתב האישי הוא תת-סוגה בעלת מאפיינים מיוחדים הנובעים מההקשר, המטרה, המוען והנמען. סוגי המכתב שונים, אך המשותף לכולם הוא היותם מעין שיחה כתובה, שיחה שבה פונה הכותב (המוען) אל מקבל המכתב (הנמען).
בפעילות זו נעודד את התלמידים לכתוב מכתבי תודה, הערכה, תפילה, חיזוק והעצמה לחיילי צבא הגנה לישראל ולאנשי כוחות הבטחון.
נמליץ לתלמידים לשבץ ביטויים מוכרים מהתפילה או מתהילים כגון:
"מי שברך את אבותינו..." "יהי רצון...", "עושה שלום במרומיו...", "ה' ישמור צאתך..." ועוד ..
- ישוב: צוות מדריכות עברית
מדור לדור בעקבות דמות המופת – הרב מרדכי אליהו
הרב מרדכי אליהו עורר השראה כבר כשהיה ילד קטן.
נקרא סיפור אודותיו, וביחד עם סבא וסבתא נלמד את הערכים והמסרים הנלמדים ממנו.
נשוחח עם סבא/סבתא על זכרונות ילדות ונמצא את הקשר לסיפור שקראנו.
- ישוב: צוות הדרכה לחינוך לשוני מחוז דרום
דור לדור-ממשבר לצמיחה
הראיון האישי מזמן לכם מפגש עם הדמות המשמעותית שבחרתם. מפגש זה עשוי לפתוח בפניכם צוהר לניסיון אנושי, חברתי, דתי ותרבותי, לערכים, לסגנון חיים ולדפוסי התנהגות אשר ראויים לשמש מודל להתפתחות עבורכם.
ראיון עם סבא/סבתא,דמות מבוגרת במשפחה
קבעו מפגש עם הדמות הנבחרת וקיימו אתה ראיון בנושא: “ממשבר לצמיחה”
נסו לחבר שאלות על קושי מסויים בחייהם שהוביל אותם בסופו של דבר לצמיחה/עליה/התקדמות.
זה יכול להיות מעבר דירה,עלייה לארץ,הסבת מקצוע,מחלה וריפוי ועוד.
- ישוב: מדריכות חינוך לשוני חינוך חברתי מחוז תל-אביב
כותבים סיפור בעקבות המדרש “כשם שיגעו אבותי”
ביחידה זו אנו מציעים ללמד את המדרש "כשם שיגעו אבותי" בדרך "עופרים".
המדרש מחבר את דור האבות לבנים ולנכדים.
המדרש מזמין את התלמידים לחשוב על פעילות משותפת עם סבא סבתא, כגון נטיעות, ולעמוד מקרוב על הקשר הרב דורי ומשמעותו לסבים ולנכדים.
- ישוב: צוות עופרים.
כותבים סיפורים של דור המבוגרים במשפחה
כל משפחה והסיפור שלה..
ביחידה זו אנו מציעים לאפשר לתלמידים לקיים שיח המבוסס על ראיון עם מבוגר משמעותי במשפחה על מנת לשמוע את הסיפור המשפחתי ולאסוף מקסימום פרטים ומידע.
- ישוב: מנחה מחוזית-מחוז מרכז
מעלים על נס-סיפורי ניסים
סיפורי ניסים
כותבים סיפור המבוסס על אירוע אמיתי-נס שקרה לי/לסבא/סבתא/אבא/אמא.
- בית ספר: מעלה שמעוני
- ישוב: ראשון לציון
אמרות שפר ופתגמים מדור לדור
אֵיזֶהוּ חָכָם? הַלּוֹמֵד מִכָּל אָדָם." (אבות ד א)
הפתגמים, האמרות, הניבים והמשלים הם דרכי ביטוי קדומות ביותר. הם עברו מדור לדור, תחילה בעל-פה ואחר-כך גם בכתב.
הפעילות מייצרת לתלמידים הזדמנות ללמוד מן הפתגמים על חיי האדם והחברה, תכונותיהם, מנהגיהם והשקפת עולמם.
נזמין את התלמידים לגלות מהם הפתגמים שאבא/אמא,סבא/סבתא למדו בבית ילדותם.
- ישוב: מדריכות עברית
עשרת הדיברות של סבא וסבתא
חג השבועות מזמן שיח ובדיקה אילו "דיברות" הנחילו סבא וסבתא למשפחתם.
התלמידים נדרשים לברר עם סבא/סבתא מהם עשרת הדיברות שהיו כה משמעותיים להם בחינוך ילדיהם.
- ישוב: מנחות מחוזיות לחינוך לשוני וחינוך חברתי ערכי
המדרש: כשם שיגעו אבותי
ביחידה זו אנו מציעים ללמד את המדרש "כשם שיגעו אבותי"
המדרש מחבר את דור האבות לבנים ולנכדים.
המדרש מזמין את התלמידים לחשוב על פעילות משותפת עם סבא סבתא, כגון נטיעות, ולעמוד מקרוב על הקשר הרב דורי ומשמעותו לסבים ולנכדים
בעקבות הלמידה התלמידים יכינו תוצר כתיבה המבוסס
על שיח עם סבא וסבתא או מבוגר אחר במשפחה.
- ישוב: צוות היחידה לחינוך לשוני חמ"ד
חג הסיגד
החג הוא הזדמנות לחזק את הקשר הרב-דור,באמצעות יצירת דיאלוג עם דמות מבוגר משמעותי במשפחה בכל עדות ישראל.
סיפור העם האתיופי " אבות ובנים", מאפשר התייחסות לערכים של התכנית "דור לדור יביע אומר" כגון: יחס למבוגר וכיבוד הורים, מורשת העוברת מאב לבן ועוד.
- ישוב: מדריכות עברית
הפיוט
מהו פיוט? האם הוא תפילה? שירה? שירת קודש? מהם מאפייניו?
כיצד נפגשים יחד מלים, מנגינה, פייטן, קהל, הזמן בו מושר הפיוט ואלפי שנות היסטוריה?
נשמת הפיוט היא אותה התאמה בין מילים למנגינה, וההקשר - הזמן מיוחד בו הוא מושר. הפיוט מבקש שישירו אותו, שיתאחדו דרכו עם הזיכרון היהודי לדורותיו.
נשאל את סבא וסבתא,מהו הפיוט האהוב עליהם?כיצד שרו אותו בארץ מוצאם?מה הוא מזכיר להם?
- ישוב: צוות מדריכות עברית
אגרות שנה מדור לדור
בסדנה הזו נתמקד בפעולות הוראה, המקדמות כתיבה בעקבות מפגש וראיון על אגרות ברכה. התיעוד ייכתב בעקבות עריכת תחקיר משפחתי ומפגש של ילד עם מבוגר המשמעותי לו. הפעילות תחבר את התלמיד ואת המבוגר מבחינה חברתית רגשית ותעניק לתלמיד חוויית למידה רלוונטית אותנטית
- ישוב: צוות ההדרכה לחינוך לשוני ולחינוך חברתי ערכי חמ"ד מחוז דרום ומחוז תל אביב
כאילו הוא יצא ממצרים
בכל דור ודור חייב אדם...
נציג כאן מהלך פעילות המזמן לתלמידים אפשרות להיכנס ל"נעליה של דמות מהעבר" ולייצר תוצר כתיבה
המשלב כתיבת חוויה, כתיבה היסטורית וכתיבה ערכית בו זמנית, כל זאת בלמידה משותפת של ילדים עם דור המבוגרים.
- בית ספר: בר אילן
- ישוב: רמלה
- מחוז: מרכז
אלבום התמונות המשפחתי
חשבתם שאפשר ללמוד מתמונות הנמצאות באלבום במשך עשרות שנים? מה מסתתר מאחורי התמונה? מי יוכל לשחזר זאת ? אלבום המשפחתי מאפשר חקר ולמידה המעוררת סקרנות ועניין בקרב התלמידים ומחברת את דור המבוגרים.
- בית ספר: נתיב זבולון
- ישוב: מודיעין
- מחוז: ירושלים
סיפורים מבית אבא
בכל משפחה ולכל אחד יש סיפור מיוחד שהוא זוכר במיוחד, חשבתם לשאול את סבא או סבתא ? הזדמנות להפיק תוצר המיישם את הנלמד בכתיבת סוגה מסוג סיפור
- בית ספר: הראל
- ישוב: ראשון לציון
- מחוז: מרכז
תרופות סבתא
המונח "תרופת סבתא" מעלה לכולנו חיוך על השפתיים,ומזכיר לנו ימים שלא הרגשנו טוב, וסבתא התעקשה שנאכל שילובים שונים של מיני שמנים, עלים, שום, לימון ועוד מאכלים שלמדנו לאהוב. אין כמו תרופות סבתא לחורף בריא!
הכנו לכם מתכונים, תרופות סבתא שיוציאו אתכם מהמיטה במהירות האור.
- בית ספר: הראל
- ישוב: ראשון לציון
- מחוז: מרכז
מראיינים את דור הסבים
שבוע העליות בפתח? יום התפוצות ? למדתם על ראיון בספר הלימוד? אז זה הזמן להתחבר למשפחה ולראיין את אחד המבוגרים. רמת הראיון תהיה תלוי בגיל הלומדים ובמיומנויות שנרכשו.
- בית ספר: בן עטר
- ישוב: דימונה
- מחוז: דרום
מתכון מדור לדור
מי לא אוהב את האוכל של סבתא?
מתכונים מיוחדים קיימים במשפחות רבות ולכן ביחידה זו נלמד לחבר את הלומדים למטבח החם של סבא וסבתא.אנו מציעים למורה ליצור תהליך חיבור לקהילה בין הנלמד
בכיתה ( טקסט מפעיל) לבין תהליך היישום שנדרש מהתלמידים.
שיתוף פעולה עם הדור השלישי יניב תוצאה של למידה בשילוב חוויה וקרוב לוודאי שגם ישאיר טעם טוב בפה...
- בית ספר: תחכמוני
- ישוב: חדרה
- מחוז: צפון
מתכוני חנוכה – מדור לדור
לביבה ? סופגניה? ספיג'? זלביה? מכירים ? הפעם לומדים על טקסט מתן הוראות בהקשר לחג החנוכה. וממי כדאי לקבל יעוץ ? מסבא או סבתא ואולי מבוגר אחר במשפחה, ובאמצעות זאת ללמוד על כתיבת הוראות באופן נהיר ומפעיל.
- בית ספר: תחכמוני
- ישוב: רחובות
- מחוז: מרכז
סיפורו של חפץ
הסדנה עוסקת בהצגת הסיפור המשפחתי דרך חפץ העובר במשפחה, ועובר מדור לדור. במהלך הסדנה נבקש לברר כיצד ניתן "לצאת" מתוך חפץ בכדי לספר סיפור, מה החפץ מספר עלי ועל משפחתי, וכיצד מתחבר הסיפור שלי לסיפורים האחרים של חבריי לכיתה ליצירת סיפור אחד גדול.
היחידה מציגה תהליך אורייני המאפשר לעסוק בעריכת ראיון ובכתיבת סיפור של פריט משמעותי העובר מדור לדור במשפחה.
- בית ספר: הראל
- ישוב: ראשון לציון
- מחוז: מרכז